Studententip #4 Wanneer ben je de perfecte match?

23 februari 2024 door Bodil Buikstra



Dit is een blog uit onze reeks "Zonneplan Studententips". Deze reeks is speciaal ontwikkeld door onze campus- en corporate recruiters, zodat jij als student volledig bent voorbereid op jouw stage en eerste baan. Ik ben Rosaly, HR Content Marketing Stagiaire, en samen met mijn collega’s ga ik je helpen om het beste uit de start van jouw carrière te halen!

In deze blog vertellen Demi, corporate recruiter sales, en Lotte, HR adviseur, wanneer een kandidaat de perfecte match is voor een organisatie. Een goede match tussen de sollicitant en het bedrijf is essentieel voor een goede samenwerking. Demi is verantwoordelijk voor de werving en selectie van accountmanagers en Lotte is bezig met projecten rondom de betrokkenheid, werkgeluk en het adviseren van management over HR-gerelateerde zaken.

Een match met Zonneplan

Het is belangrijk dat de motivatie waarom je voor Zonneplan solliciteert zichtbaar is. Waarom wil je graag bij Zonneplan werken? Het doel is niet alleen om mensen aan te nemen, maar om ze te binden voor de lange termijn. Lotte vult aan dat resultaatgerichtheid in de rol van accountmanager cruciaal is en dat kandidaten moeten passen binnen de cultuur en waarden van Zonneplan.

Bij Zonneplan heerst een goede en hechte sfeer, dat komt echt door de mensen die er werken en de openheid die binnen de organisatie heerst. Bij Zonneplan werken op dit moment 235 medewerkers.

Als de normen en waarden van een kandidaat niet matchen met de bedrijfscultuur van Zonneplan, kan dit gaan botsen. Het is dan ook belangrijk dat je binnen het team past. Zonneplan zoekt over het algemeen opgewekte personen die passen bij de kernwaarden.

Zonneplan kernwaarden

Ervaring versus potentieel

Het verschilt per functie of ervaring een vereiste is. Bij Accountmanager of Customer Support hoef je bijvoorbeeld geen specifiek papiertje te hebben en kun je ook worden aangenomen met een totaal andere achtergrond, zoals horeca. Bij deze functie is potentieel dus belangrijk, maar wat wel van belang is, is dat de kandidaat de juiste motivatie en skills bevat die te maken hebben met de functie.

Soft skills zoals communicatie en samenwerking zijn belangrijk. Niet in elke functie hoef je overal evenveel samen te werken, maar over het algemeen is Zonneplan een hecht bedrijf dat veel dingen samen doet. Een kandidaat die een goede match is, bezit goede communicatieve vaardigheden. Zowel onderling in de organisatie komt dit voor, maar ook in functies die met klanten spreken, zoals Accountmanager en Customer Support, is dit handig/eveneens een must.

Bij functies zoals marketing of development is ervaring wel vaak belangrijk. Dit houdt niet in dat je bij elke functie leidinggevende ervaring moet hebben, maar het is wel goed om ervaring te hebben in het vak.

Demi: "Als we een managerfunctie zoeken, is het ook belangrijk dat de kandidaat goede ervaring heeft en dat hij of zij dat tijdens het gesprek kan laten zien."

Bij elke functie wordt een capaciteitentest afgenomen waaruit moet blijken dat de kandidaat het niveau beheerst van de functie waar hij of zij op solliciteert.

Algemeen | Anneloes en Demi | Meeting, overleg, uitleg, boom | Full

De persoon is belangrijker dan een cv

In een cv kom je niet achter alle competenties die een kandidaat bezit. In een gesprek kom je vaak achter de mentaliteit van de kandidaat. Bij Zonneplan is het belangrijk dat iedereen hard wil werken en zijn of haar steentje wil bijdragen. Lotte vindt de mentaliteit van iemand belangrijker dan wat er op een cv staat. Bij Zonneplan wordt ook een persoonlijkheidsanalyse afgenomen. Dit laat zien of de persoonlijkheid past bij de functie waar de kandidaat op heeft gesolliciteerd. Of iemand proactief, resultaatgericht en hard wil werken, blijkt uit deze analyse en uiteindelijk in de praktijk. Zonneplan vindt het belangrijk dat iemand laat zien dat hij of zij gedreven is om te willen leren. Dan zit het vaak goed.

Finance | Dorien en Engin | Uitleg | Full

Feedback is de sleutel tot succes

Bij Zonneplan vinden ze het belangrijk dat enige vorm van feedback wordt gecommuniceerd naar de kandidaat, zodat hij of zij zich kan ontwikkelen en verbeteren. Als Demi verbeterpunten ziet in het cv ziet of als er bepaalde dingen in een sollicitatiegesprek beter kunnen, vertelt ze dit wel aan de sollicitant. Dit kan waardevolle feedback zijn.

Bij Lotte is het geven van feedback vaak wat moeilijker, omdat zij feedback geeft op een persoonlijkheidsanalyse. Zij is daar wat voorzichtiger mee. Als de persoonlijkheden niet aansluiten op de kenmerken van de functie, kan dit natuurlijk wel worden gecommuniceerd met de kandidaat, want dan is het geen match.