Zonneplan Studententips | Zó valt jouw LinkedIn-profiel op

18 oktober 2023 door Rosaly Huisman



Dit is een blog uit onze reeks “Zonneplan Studententips”. Deze reeks is speciaal ontwikkeld door onze campus en corporate recruiters zodat jij, de ambitieuze student, volledig voorbereid bent op jouw stage en eerste baan. Ik ben Rosaly, HR Content Marketing Stagiaire en samen met mijn collega’s ga ik je helpen om het beste uit de start van jouw carrière te halen!

De eerste indruk is alles

Jouw LinkedIn-profiel is erg belangrijk als je op zoek bent naar een stage of je eerste baan. Jouw profiel is het eerste waar een recruiter naar kijkt wanneer je solliciteert. Het dient als een eerste kennismaking voordat het gesprek plaatsvindt, en dit kan dus een positieve of negatieve indruk achterlaten. Een goed profiel bevat verschillende onderdelen die elk belangrijke aandachtspunten hebben.

Recruiters letten over het algemeen vooral op kleine signalen die professionaliteit uitstralen. - Arend-Jan, Corporate Recruiter bij Zonneplan

In deze blog krijg je de beste tips van een corporate recruiter om ervoor te zorgen dat jouw profiel opvalt bij recruiters en managers.

1. Een profielfoto zegt meer dan duizend woorden

Het eerste waar een recruiter naar kijkt, is toch wel de profielfoto. Heb je überhaupt een profielfoto en is het een nette foto waarbij je hoofd goed zichtbaar is? Een foto zegt iets over hoe serieus je bent over je carrière. Je herkent het misschien wel bij jezelf; als je iemand privé opzoekt, is de profielfoto het eerste waar je naar kijkt en dit wekt meteen een gevoel op. Wat je beter kan vermijden zijn feestfoto’s, selfies met geen professionele (of neutrale) omgeving, familiefoto’s of foto’s met overmatig gebruik van filters. Hieronder een voorbeeld van mij van een goede profielfoto. Als je bij Zonneplan komt werken of stage komt lopen wordt er van iedereen zo’n foto genomen die je bijvoorbeeld kan gebruiken voor je LinkedIn profiel, hoe handig is dat?

Screenshot LinkedIn Rosaly

2. Het gaat om de kleine details

Recruiters letten niet alleen op je foto, maar ook op een LinkedIn-banner. Zorg ervoor dat de kopregel de belangrijkste functie bevat die je op dat moment vervult en geen overbodige informatie bevat. Als je ergens stage loopt, vermeld dit dan in de kopregel. Mijn kopregel is: Stagiair Content Marketeer bij Zonneplan. Als je een student bent, vermeld dan je studie in de kopregel, bijvoorbeeld: HBO-student Ondernemerschap & Retail Management.

Zorg ervoor dat je werkervaring netjes in de juiste volgorde vermeld staat. Dit geeft de recruiter een beeld van je professionaliteit en je organisatorische vaardigheden. Geef hierbij een korte beschrijving van het bedrijf en je rol daarbinnen, en vermeld jouw belangrijkste taken en verantwoordelijkheden. Hieronder een voorbeeld van mijn ervaringen.

screenshot LinkedIn ervaringen

3. Inhoud van berichten

Wat recruiters erg belangrijk vinden, is de inhoud van de berichten die je plaatst. Het is belangrijk dat je indruk maakt met de onderwerpen en inhoud van je berichten. Hieronder laat ik een voorbeeld zien van een bericht dat ik geplaatst heb toen ik begon met mijn stage bij Zonneplan. Als je nieuw werk of een nieuwe stage hebt, zorg er dan voor dat je minimaal één bericht hierover plaatst.

Onze corporate recruiter zegt hierover: "Ik vind het erg belangrijk dat iemand meer informatie deelt dan alleen: ik heb stage gelopen bij Zonneplan vanaf januari. Wat ik hiermee bedoel, is of iemand ook vertelt wat zijn of haar doelen zijn voor de komende tijd, of je bijvoorbeeld al één van de doelen hebt behaald, en wat er goed ging en wat er beter kon."

Screenshot voorbeeld welkomspost LinkedIn

Gebruik ook afbeeldingen in je bericht, want afbeeldingen zeggen meer dan je denkt en voegen echt kracht toe. Foto's die passen bij het onderwerp van je post en waar je zelf op staat, werken vaak erg goed. Niet alleen vinden recruiters dit belangrijk, maar wist je dat foto’s op LinkedIn een hoger bereik genereren dan alleen geschreven berichten?

Voorbeeld van foto van man op kantoor

4. Houd je profiel up-to-date

Een andere gouden tip van Arend-Jan: houd je profiel up-to-date. Spreek met jezelf af hoe vaak je je profiel wilt updaten met nieuwe werkzaamheden die je hebt gedaan, bijvoorbeeld één keer per kwartaal of één keer per halfjaar. Houd bijvoorbeeld bij welke nieuwe verantwoordelijkheden je hebt gekregen, welke projecten je hebt afgerond of welke successen of prestaties je hebt geleverd. Voeg deze dan ook toe aan jouw werkbeschrijving. Zo voorkom je dat je plotseling veel moet bijwerken of dat je niet de meest recente belangrijke informatie aan recruiters laat zien, wat ervoor kan zorgen dat zij aan jou voorbijgaan.

Nu is het aan jou!

Met deze basistips is je LinkedIn-profiel goed voorbereid op een toekomstige baan of stage. Ben jij toevallig op zoek naar een stage of baan of ben je benieuwd welke mogelijkheden Zonneplan op dit moment te bieden heeft? Bekijk dan onze vacatures!