Showcase: Webformulieren om het leven van onze klanten én dat van onszelf beter te maken

10 februari 2022 door Anneloes



Ons Development team werkt aan de meest vette technische ontwikkelingen. Zo is het CRM dat we gebruiken van de grond af aan opgebouwd door onze eigen collega’s, ontwikkelen we de hard- en software van onze laadpaal volledig zelf en bouwen we ook de app die onze klanten gebruiken zelf. We zijn begonnen als IT-bedrijf en dat blijft ook altijd onze kern. Om je inzicht te geven in waar wij aan werken lichten we in deze showcase een nieuwe functionaliteit van onze app uit.

Een beetje achtergrondinformatie: de Zonneplan app is begonnen als middel om klanten inzicht te geven in de prestaties van hun zonnepanelen, maar is inmiddels doorontwikkeld naar een middel om klanten energie in eigen handen te geven. De Zonneplan app vervangt de (traditionele) energieleverancier! Je leest er hier meer over. De app wordt gebouwd door onze eigen Developers. We kunnen dus zelf bepalen hoe alles moet werken en wat de functionaliteiten moeten zijn.

De situatie

We kregen het signaal van onze Service afdeling dat zij vrij veel tijd kwijt waren aan relatief kleine verzoeken van klanten. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen of verwijderen van gezinsleden in de app. Om je hier een beeld bij te geven: gemiddeld ging dit om zo’n 150 verzoeken per week. Je kan je voorstellen dat hier behoorlijk wat tijd in ging zitten, die onze Service collega’s vervolgens niet in het oplossen van complexere cases konden steken. Daarbij is het vervelend voor klanten dat ze ons hiervoor moeten bellen in plaats van dat ze het eenvoudig zelf kunnen oplossen. Dat moest anders kunnen!

De oplossing

Onze Front-end, Back-end en App Developer gingen samen om tafel om een oplossing uit te werken. Hieronder lees je waar de oplossing allemaal aan moest voldoen. Een formulier openen als webpagina bleek de uitkomst: wanneer een klant op een actie-knop klikt in de app, genereert de API een unieke formulier URL, die vervolgens in de app opent. Voor de gebruikers een super oplossing, want zij kunnen nu wijzigingen eenvoudig zelf doorvoeren. Maar voor ons Development team is dit een oplossing die de basis legt voor app ontwikkelingen in de toekomst én die maakt dat we wijzigingen heel snel kunnen doorvoeren.

Zie hier de schematische weergave van de werking van de formulieren:

Schematische weergave van de werking van webformulieren

Waar moet de oplossing aan voldoen:

  • Goede gebruikerservaring die in lijn is met de rest van de app.
    Formulieren moeten simpel in gebruik zijn, foutmeldingen moeten duidelijke uitleg geven aan de gebruiker.
  • Het moet eenvoudig zijn om nieuwe formulieren te maken.
    Basis framework waardoor het makkelijk is om formulieren toe te voegen. Begin en eind altijd hetzelfde. Binnenkomt, formulier invullen, dan altijd polling state. Check op de API of het gelukt is. Dan altijd eindstap; bedanktpagina of pagina die aangeeft; niet gelukt. Dat wordt ook teruggestuurd naar app.
  • Onderhoud aan de formulieren moet kunnen zonder de app te hoeven updaten.
    Niet hoeven wachten op updates of goedkeuring van app store.
  • Het moet veilig zijn.
    Formulieren kunnen alleen ingevuld worden door en voor jezelf.

After

Klanten merken praktisch niets, en dat is precies wat we willen. Zij doorlopen zonder enige belemmering het formulier, en merken niet dat er een webpagina opent in plaats van een formulier in de app zelf. Super voor de gebruikerservaring dus. Daarbij kunnen wij de formulieren eenvoudig aanpassen, wat maakt dat we ontwikkelingen sneller kunnen uitvoeren en testen. We passen simpelweg het webformulier aan en de wijziging staat direct live. We hoeven niet te wachten op goedkeuring van de app stores en de bereidheid van onze klanten om de app te updaten. Voor ons was dit de belangrijkste reden om het op deze manier op te lossen!

Customer forms werking

En nu?

Deze manier van formulieren zijn basis voor de Zonneplan app in de toekomst. We gaan flink uitbreiden in producten en diensten, en door deze manier van formulieren bouwen kunnen we nieuwe functies en wijzigingen super snel doorvoeren. Met de lancering van alle nieuwe producten die op de planning staan kan je je voorstellen dat er heel wat nieuwe formulieren gebouwd gaan worden. Een klein tipje van de sluier: de eerstvolgende toepassing van het formulier zal zijn om je als niet-klant te registreren in de app. Binnenkort volgt hier meer informatie over.😏